تالار مقالات, آموزش کاربردی

نکات مهم خرید گریس صنعتی 1401

نکات مهم خرید گریس صنعتی - فروشگاه قطعات صنعتی ویکی صنعت

به هنگام خرید گریس صنعتی با طیف گسترده‌ای از برندها و محصولات مواجه خواهید شد. گریس‌ها یا روانکارها معمولاً اصطکاک بین قطعات متحرک را کاهش می‌دهند. بسته به نوع، روان کننده‌ها عملکردهای مختلفی مانند تنظیم حرارت، انتقال نیرو، آب‌بندی در برابر گرد و غبار یا کثیفی و همچنین کاهش اکسیداسیون و جلوگیری از خوردگی را انجام می‌دهند.

روانکارها معمولاً به شکل مایع یا نیمه جامد هستند، اما ممکن است در اشکال مختلف وجود داشته باشند. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:
جامد: گرافیت، دی سولفید مولیبدن، پلی تترافلورواتیلن
نیمه جامد: گریس
مایع: آب، روغن‌های طبیعی یا مصنوعی
گازی: هوا

این روانکارها به‌طور گسترده در صنایعی از جمله خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز، صنایع شیمیایی یا نساجی استفاده می‌شوند تا منجر به عملکرد روان ماشین‌آلات و تجهیزات گردند.

انواع گریس صنعتی

در اینجا لیست کوتاهی از برجسته‌ترین روانکارهای موجود در بازار آورده شده است:

گریس بر پایه صابون لیتیوم: از نظر مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر آب و پایداری مکانیکی برتر است.
گریس بر پایه صابون کلسیم: از نظر مقاومت در برابر آب برتر، از نظر مقاومت در برابر حرارت پایین‌تر است.
گریس بر پایه صابون سدیم: از نظر مقاومت در برابر حرارت برتر، از نظر مقاومت در برابر آب پایین‌تر است.
گریس بدون صابون: از نظر مقاومت حرارتی برتر می‌باشد.
گریس پلی اوره: استاندارد در یاتاقان‌های موتورالکتریکی به‌دلیل عملکرد در دمای بالا، خواص آنتی اکسیدانی ذاتی و پایداری برشی بالا. این گریس در بلبرینگ‌های مهر و موم شده استفاده می‌شود.

روغن: فروشندگان روغن، از افزودنی‌های مختلفی استفاده می‌کنند که ممکن است با انواع روغن‌های دیگر سازگار نباشند. بهترین گزینه این است که در هربار روانکاری مجدد از همان روغنی استفاده شود که شرکت‌ها سازنده توصیه می‌کنند. درصورت نیاز به استفاده از روغن‌های مختلف، با سازنده تماس بگیرید تا از سازگاری روغن‌ها مطمئن شوید.

نکات مهم در خرید گریس صنعتی

برای تشخیص اینکه کدام روان کننده برای یک کاربرد خاص مناسب است ابتدا باید وضعیت را ارزیابی کرد باید عناصری مانند سرعت، دما، بار، ارتعاش، رطوبت و گرد و غبار را در نظر بگیرید به این شکل که:

  • نوع روغن پایه روانکار بر اساس دما تعیین می‌شود.
  • ویسکوزیته مورد نیاز (در دمای عملیاتی) بر اساس سرعت تعیین می‌شود.
  • افزودنی‌ها بر اساس بار، ارتعاش و رطوبت تعیین می‌شوند.

هنگام خرید گریس صنعتی مناسب، محیط کاربرد را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر انتظار دارید یک یاتاقان در معرض مقادیر قابل توجهی آب قرار گیرد، روان‌کننده‌ای با قابلیت شستشوی آب کم و خواص مقاومت در برابر خوردگی بالا انتخاب کنید.

در شرایطی که یاتاقان‌ها با سرعت کم و تحت فشار شدید کار می‌کنند، پیشنهاد می‌شود یک روانکار با ویسکوزیته بالا که روغن پایه‌ای با قابلیت‌های بار بالا دارد، انتخاب نمایید. در هر شرایطی، انتخاب روانکار مناسب می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

روان کننده‌ها را می‌توان به سه دسته طبقه بندی کرد:

  1. مایع
  2. نیمه جامد (گریس)
  3. جامد (خشک)

به عنوان مثال، گریس از پایه روغن، غلیظ کننده‌ها و افزودنی های عملکردی تشکیل شده است. ذخایر پایه معمولی، روغن های معدنی و قوام دهنده های استاندارد، مانند کمپلکس لیتیوم هستند. این گریس های مبتنی بر غلیظ کننده قیمت کمتری دارند. بنابراین به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آن‌ها به خوبی گریس های پایه مصنوعی عمل نمی‌کنند.

 

مزایای روانکاری با گریس در مقایسه با روغن‌های روان کننده

  • در محل روانکاری پایدار باقی می‌ماند.
  • استفاده از آن راحت است و نیز به روانکاری را کاهش می‌دهد.
  • دستگاه‌های آب بندی بهبود می‌یابند و نشتی ها کم می‌شوند.

ویسکوزیته یا گرانروی یک روانکار با افزایش دما یا سرعت، کاهش می‌یابد. ویسکوزیته یا مقاومت برای حفاظت از تجهیزات حیاتی است. برای کاهش اصطکاک، به فرمولاسیونی نیاز دارید که لایه مناسبی از روانکاری را فراهم کند.

خواص شیمیایی
زمانی که نوعی غلیظ‌کننده مانند صابون فلزی با نوعی روانکار مانند روغن ترکیب می‌شود از واکنش آن‌ها گریس به‌وجود می‌آید. ضخیم‌کننده‌ها نوعی هیدروکربن هستند که بین 50-60 و گاهی بیش از 80 اتم کربن دارند. این جایی است که روان‌کننده‌های مبتنی بر هیدروکربن معمولاً بیش از 30 اتم کربن ندارند.
قبل از خرید گریس صنعتی برای آب وهوای بد آماده شوید.

اگر در یک محیط سخت مانند معدن کار می‌کنید، جایی که رطوبت، خوردگی و دماهای بسیار زیاد وجود دارد، انتخاب روان‌کننده مناسب از اهمیت بیشتری برخوردار است. انتخاب روان کننده که پوشش کافی روانکاری را برای کاهش اصطکاک، مقاومت در برابر بار و سایش و جلوگیری از خوردگی حفظ کند، طول عمر تجهیزات را بسیار بیشتر می‌کند.

چگونه سرعت چرخش بلبرینگ بر ویسکوزیته تأثیر می‌گذارد؟

  • سرعت چرخش یاتاقان بالاتر به ویسکوزیته کمتری نیاز دارد.
  • سرعت چرخش بیرینگ کمتر به ویسکوزیته بالاتری نیاز دارد.

دمای عملیاتی چگونه بر ویسکوزیته تأثیر می‌گذارد؟

  • دمای عملیاتی بالاتر نیاز به ویسکوزیته بالاتری دارد.
  • دمای عملیاتی پایین‌تر به ویسکوزیته کمتری نیاز دارد.

قطر یاتاقان چگونه بر حداقل ویسکوزیته روغن پایه تأثیر می‌گذارد؟

  • قطر متوسط یاتاقان بزرگ‌تر به ویسکوزیته کمتری نیاز دارد.
  • قطرهای متوسط یاتاقان کوچک‌تر به ویسکوزیته بالاتری نیاز دارند.

روغن‌های معدنی مخلوط با مواد جامد

گریس‌های معدنی روانکارهای بسیار سنگینی برای کاربردهای تخصصی هستند. این‌گونه گریس‌ها، قطعات ماشین‌آلات بزرگ را روان می‌کنند؛ ماشین آلاتی که تحت فشار یا بارهای سنگین هستند و با سرعت نسبتاً کم کار می‌کنند. نمونه‌هایی از تجهیزاتی که معمولاً از این نوع گریس استفاده می‌کنند عبارت‌اند از میکسر بتن، بلبرینگ و غلتک روی نوار نقاله و تجهیزات سنگین ساختمانی. روغن های آسفالتی سنگین که با روغن های سبک تر ترکیب شده‌اند.

این نوع روان‌کننده‌ها به عنوان گریس طبقه بندی می‌شوند اما در واقع روغن‌های ضخیم و سنگینی هستند که برای روانکاری دنده های نوع باز و طناب سیم استفاده می‌شوند. مزیت اصلی این روغن ها این است که هنگام گرم شدن یا رنگ‌آمیزی روی سطوح، یک لایه محافظ سنگین تشکیل می‌دهند. روغن سبک‌تر معمولاً با روغن‌های سنگین مخلوط می‌شود تا نقطه ریزش روغن بهبود یابد.

خرید گریس صنعتی از ویکی صنعت

ویکی صنعت ارائه دهنده‌ی انواع گریس‌های صنعتی با کیفیت می‌باشد. این مجموعه با متخصصان و زیرساخت‌هایی که دارد موفق شده یک شبکه‌ی توزیع و فروش انواع تجهیزات صنعتی را در سطح کشور تشکیل دهد. شرکت اماراتی مینرال سیرکل بیرینگ با نام تجاری برند MCB یکی از مهم‌ترین برندهایی که در تحت پوشش این بازرگانی می‌باشد. این برند در 65 کشور جهان توزیع می‌شود و یکی از بهترین ها محسوب می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *